کدام روستاهای خوزستان در معرض خطر هستند

به گزارش مجله سرگرمی، به گزارش خبرنگاران، کیامرث حاجی زاده عصر امروز در جلسه آنالیز جابه جایی روستاهای میراحمد غریبی و دراویزه اظهار کرد: در دو سال اخیر یکی از کارهای بزرگی که بر آن تاکید داشتیم بحث پیشگیری در مدیریت بحران بوده است که بر اساس همین نگاه از ابتدای کار، کمیته علمی، پژوهشی و فنی خوزستان راه اندازی و بعضی مسائل با دستگاه های عضو شورای مدیریت بحران مطرح شد.

کدام روستاهای خوزستان در معرض خطر هستند

وی اضافه نمود: یکی از این مسائل مورد بحث، روستاهای در معرض خطر رانش یا در معرض خطر فرسایش رودخانه ها بود.

حاجی زاده اعلام کرد: در بحث فرسایش ساحل رودخانه ها، سازمان آب و برق و بنیاد مسکن خوزستان بازه های خطر آفرین را تعیین نموده اند. روستای میراحمد غریبی ها از توابع دهدز و روستای دراویزه در شهرستان باوی از روستاهایی هستند که سال ها در خطر رانش قرار دارند.

مدیرکل مدیریت بحران خوزستان گفت: روستاهای ام الحجار و ام الغزالان در دارخوین شادگان در حاشیه رودخانه کارون نیز از دیگر روستاهای در معرض خطر هستند که سازمان آب و برق خوزستان در این زمینه در حال کار است.

وی ادامه داد: همچنین روستای سید نبی و روستاهای اطراف حاشیه رودخانه دز در حال ایمن سازی هستند. ترمیم سیل بندها در شعیبیه و ایمن سازی روستاها در شوش و روستاهای زاویه دزفول نیز در حال اجرا است.

حاجی زاده اعلام کرد: به دلیل اینکه روستای میراحمد غریبی ها در بالادست در خطر رانش است و از پایین دست به دریاچه سد کارون 3 منتهی می گردد، سال گذشته مصوب شد که این روستا در اولویت کار قرار بگیرد.

وی گفت: خوشبختانه با پیگیری های اجرا شده همه کارهای مقدماتی و زیرساختی این روستا در کمیسیون ها و کارگروه های مختلف خوزستانی و کشوری انجام و مصوبات لازم اخذ شد.

مدیرکل مدیریت بحران خوزستان ادامه داد: امروز نیز مصوب شد ساکنان این روستا به مکان جدیدی که تعیین شده جابه جا شوند اما باید نخست دو تا سه کیلومتر جاده فرعی مورد احتیاج کامل گردد تا بنیاد مسکن بتواند تجهیزات لازم را برای ساخت مکان جدید ببرد.

وی اظهار کرد: تامین اعتبار نیز توسط سازمان مدیریت و برنامه ریزی خوزستان انجام می گردد که باید در مدت یک ماه اعتبار تخصیص یابد تا کار شروع گردد. همچنین سازمان آب و برق خوزستان مکلف شده در بحث زیرساخت ها از جمله مدرسه، مسجد و خانه بهداشت یاری کند.

حاجی زاده در مورد تمهیدات اندشیده شده در این زمینه، گفت: برای مقابله با بحران یک بخش اسکان اضطراری با چادر و بخش دیگر اسکان موقت با کانکس وجود دارد که آب نیرو، سازمان آب و برق و شرکت های منطقه ای را مکلف کردیم تا کانکس هایی در منطقه ایمن در نظر بگیرند تا این روستاییان در این اماکن اسکان یابند.

مدیرکل مدیریت بحران خوزستان همچنین در مورد جابه جایی روستای دراویزه اعلام کرد: در این زمینه مصوب شد که هرچه سریعتر جلسه ای با حضور سازمان جهاد کشاورزی خوزستان، بنیاد مسکن، فرماندار و مدیریت بحران برگزار گردد زیرا در این منطقه جهاد کشاورزی یک مرکز دارد که باید بحث رعایت حریم آن آنالیز گردد. جابه جایی این روستا نیز در راس کار است.

حاجی زاده اعلام کرد: جهت جابه جایی این روستا باید حریم مرکز جهاد کشاورزی مستقر در این منطقه رعایت گردد. همچنین این مرکز باید روستاییان را با تسهیلات بیشتری قانع کند تا بتواند تغییر کاربری بدهند زیرا این اراضی دولتی نیستند و مربوط به روستاییان هستند و ممکن است روستاییان در نهایت در این اراضی اقدام به ساخت و ساز نمایند. اگر زمین منابع ملی باشد باید طرح منابع ملی نیز برای آن در نظر گرفته گردد اما اگر ملک شخصی باشد باید این مرکز، اراضی را تملک کند.

وی گفت: انتظار می رود تجهیزات در روستای دراویزه مستقر شوند تا ایمن سازی در این منطقه انجام گردد زیرا حتی اگر بخواهیم ساخت و ساز انجام دهیم شاید یک سال طول بکشد.

kheimehnews.ir: خیمه نیوز، با مجله اخبار شامگاهی خیمه نیوز همراه شوید.

italyro.ir: تور ونیز: سفر به اروپای شگفت انگیز

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 17 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 17 اردیبهشت 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 10782

به "کدام روستاهای خوزستان در معرض خطر هستند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کدام روستاهای خوزستان در معرض خطر هستند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید