50 درصد زنان سالمند ایرانی در سه دهک پایین درآمدی ، 81 درصد سالمندان با خانواده زندگی می نمایند

به گزارش مجله سرگرمی، مسئول صندوق جمعیت سازمان ملل در ایران با بیان اینکه جمعیت سالمندان تا سال 2050 به یک سوم جمعیت ایران افزایش خواهد یافت، گفت: حدود 50 درصد از زنان سالمند ایرانی که سرپرست خانوار هستند بدون همسر زندگی می نمایند و در سه دهک پایین درآمدی قرار دارند.

50 درصد زنان سالمند ایرانی در سه دهک پایین درآمدی ، 81 درصد سالمندان با خانواده زندگی می نمایند

به گزارش خبرنگاران، لیلا جودان در نشست روز دنیای سالمندان در محل وزارت تعاون، رفاه و کار اجتماعی با بیان اینکه 700 میلیون نفر از جمعیت دنیا بالای 60 سال سن دارند، گفت: پیش بینی می گردد این تعداد تا سال 2050 به دو میلیارد نفر برسد که شامل 20 درصد از جمعیت دنیا است. افزایش تعداد سالمندان بزرگترین و سریعترین روند در کشورهای در حال توسعه و به ویژه آسیا است که ایران نیز از جمله این کشورهاست.

وی با بیان اینکه در ایران روند سالمندی در سه دهه آینده با سرعت زیادی تجربه خواهد شد، اظهار کرد: پیش بینی می گردد تعداد سالمندان بالای 60 سال به بیش از 7.4 میلیون نفر (9.3 درصد) از کل جمعیت تا سال 2016 برسد و تا سال 2050 نیز این جمعیت به 30 میلیون نفر افزایش یابد که در مجموع حدود یک سوم جمعیت ایران است. همچنین تعداد زنان سالمندان بیشتر از تعداد مردان سالمند خواهد بود.

وی با بیان اینکه اگرچه 81 درصد جمعیت سالمندان ایران همراه با خانواده شان زندگی می نمایند، اظهار کرد: با این وجود تعداد سالمندانی که بدون اعضای خانواده شان زندگی می نمایند در حال افزایش است و در ایران حدود 50 درصد از این زنان سالمند عمدتا سرپرست خانوارهای بدون همسر هستند و به شکل قابل توجهی در سه دهک پایین تر درآمدی قرار دارند.

مسئول صندوق جمعیت سازمان ملل در ایران با بیان اینکه باید توجه ویژه ای به این زنان، نیازها و مخاطرات شان گردد، اظهار کرد: باید فضایی را فراهم کرد که این افراد به جامعه شان یاری نمایند در توسعه جامعه نقش فعالانه داشته باشند و حقوق انسانی شان در مرکز توجه قرار گیرد. همانطور که سازمان ملل این اصل را که هیچ کس نباید از یاد برود را سرلوحه خود قرار داده است باید روندهای جمعیتی را مطالعه کنید و بدانید که پویایی جمعیت هم فرصت و هم چالش قرن بیست و یکم است.

جودان با بیان اینکه اگر می خواهیم آینده یک جامعه را بسازیم باید از همان دوران جوانی به فکر جمعیت بالای 60 سال آن باشیم، اظهار کرد: تا سال 2030 نزدیک یک میلیارد و 400 میلیون نفر از جمعیت دنیا و تا سال 2050 حدود دو میلیارد نفر از جمعیت دنیا در سنین سالمندی قرار خواهند گرفت. موضوع سال جاری روز دنیای سالمندان توجه به قهرمانان حوزه حقوق سالمندی است و صندوق جمعیت سازمان ملل و شرکای آن فعالیت هایی را برای حقوق سالمندان انجام می دهند. به طوریکه با حمایت صندوق پیمایش سالمندی در حال اجرا است و برای اتخاذ راهبردهای آینده موثر خواهد بود.

جودان با تاکید بر اینکه توجه به دوران سالمندی باید همزمان با توجه به ارتقای سلامت، مهارت های کارآفرینی و حضور فعالانه جوانان در بازار کار باشد ادامه داد: بخش عمده ای از جمعیت ایران در حال حاضر جوانان زیر 29 سال هستند که باید فرصت داشته باشند فعالانه در جامعه حضور داشته باشند تا در آینده نیز سالمندی پویایی را تجربه نمایند.

kheimehnews.ir: خیمه نیوز، با مجله اخبار شامگاهی خیمه نیوز همراه شوید.

italyro.ir: تور ونیز: سفر به اروپای شگفت انگیز

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 17 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 17 اردیبهشت 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 4244

به "50 درصد زنان سالمند ایرانی در سه دهک پایین درآمدی ، 81 درصد سالمندان با خانواده زندگی می نمایند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "50 درصد زنان سالمند ایرانی در سه دهک پایین درآمدی ، 81 درصد سالمندان با خانواده زندگی می نمایند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید