قیمت های دستوری سبب نابسامانی در فراوری و توسعه کشاورزی می گردد

به گزارش مجله سرگرمی، تهران (پانا) - عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس می گوید دولت به نوعی از جیب کشاورزان برای پایین نگه داشتن قیمت محصولات کشاورزی هزینه می نماید و نتیجه این شرایط عدم توسعه بخش کشاورزی و بروز مسائل و نارسایی هایی در این بخش است که مردم نیز هرازگاهی تبعات آن را تجربه می نمایند.

قیمت های دستوری سبب نابسامانی در فراوری و توسعه کشاورزی می گردد

علی اکبر علیزاده برمی، نماینده مردم دامغان و عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس در گفت وگو با پانا اظهار کرد: کارشناسان و متخصصان بسیاری چه پیش از انقلاب و چه پس از آن از کشور بازدید داشته اند و همگی بر این نکته هم نظر بود ه اند که مزیت نسبی ایران در فراوری محصولات باغی و باغبانی است.

وی اضافه نمود: دولت آینده باید به این موضوع باید توجه داشته باشد که تمرکز بر فراوری کشاورزی مربوط به محصولات باغی باشد.

با توجه به همسایگان زیاد و بازار مناسبی که این جمعیت برای ایران فراهم می نماید می توان بازار پررونقی را برای محصولات کشاورزی کشور پیش بینی کرد و از این ظرفیت ها به درستی استفاده کرد

وی با بیان اینکه اکنون اشتغال به عنوان یکی از دغدغه های مهم در کشور مطرح است، توضیح داد: میزان اشتغالزایی در بخش کشاورزی از بخش های صنعت و تجارت بسیار بیشتر است و نتیجه این اشتغال رسیدن به امنیت غذایی است که از ضروریات هر کشوری برای حفظ استقلال است.

نماینده مردم دامغان در مجلس بیان کرد: کشاورزی و کار کشاورزی در کشور باید سودآور باشد و کشاوران انگیزه لازم را برای فراوری در این بخش داشته باشد. اکنون کشاورزی به عنوان معیشت مطرح است به همین دلیل دولت برای حفظ توان خرید مردم با مشخص نرخ های پایین برای خرید تضمینی یا مداخله در قیمت گذاری شرایط عرضه و تقاضای واقعی را فراهم نمی نماید.

وی تاکید نمود: دولت به نوعی از جیب کشاورزان برای پایین نگه داشتن قیمت محصولات کشاورزی هزینه می نماید و نتیجه این شرایط عدم توسعه بخش کشاورزی و بروز مسائل و نارسایی هایی در این بخش است که مردم نیز هر از گاهی تبعات آن را تجربه می نمایند.

علیزاده برمی اعلام نمود: با توجه به همسایگان زیاد و بازار مناسبی که این جمعیت برای ایران فراهم می نماید می توان بازار پررونقی را برای محصولات کشاورزی کشور پیش بینی کرد و از این ظرفیت ها به درستی استفاده کرد.

وی بیان کرد: دولت در هر جایی که دست از مداخله در بخش کشاورزی برداشته است آن بخش با رشد روبرو شده است به طور مثال دولت هیچ مداخله ای در قیمت گذاری روغن زیتون ندارد و شاهد هستیم که باغات زیتون کشور روز به روز در حال گسترش است و قیمت این محصول نیز قیمتی تعادلی دارد و مصرف آن نیز در سبد مصرفی خانوارها افزایش یافته است اما به دلیل مداخلاتی که دولت در واردات روغن داشته است و قیمت های دستوری که برای آن وجود دارد، شاهد نابسامانی های فراوری و قیمت گذاری هستیم.

kheimehnews.ir: خیمه نیوز، با مجله اخبار شامگاهی خیمه نیوز همراه شوید.

italyro.ir: تور ونیز: سفر به اروپای شگفت انگیز

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 17 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 17 اردیبهشت 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 148631

به "قیمت های دستوری سبب نابسامانی در فراوری و توسعه کشاورزی می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قیمت های دستوری سبب نابسامانی در فراوری و توسعه کشاورزی می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید