فعالان مالی بر سرمایه گذاری مشترک در بازار یونان تمرکز نمایند

به گزارش مجله سرگرمی، نشست معرفی فرصت های تجاری و سرمایه گذاری ایران و یونان به صورت آنلاین با حضور دبیرکل و عضو هیات رئیسه اتاق مشترک ایران و یونان، نمایندگان اتاق های استانی، کمیسیون ها و تشکل های مرتبط برگزار گردید.

فعالان مالی بر سرمایه گذاری مشترک در بازار یونان تمرکز نمایند

محمدرضا کرباسی، معاون امور بین الملل در این نشست به بدهی 332 میلیارد دلاری یونان به اتحادیه اروپا اشاره نمود و با توجه به ناوگان کشتیرانی قدرتمند این کشور که بالغ بر 16 درصد ظرفیت ناوگان کشتیرانی دنیا را به خود اختصاص داده است، اداره بخش تجاری این کشور توسط بخش خصوصی را از مزیت های یونان دانست.

او یونان را دروازه ورود ایران به منطقه بالکان معرفی کرد و گفت: با توجه به شرایط اقتصادی یونان و احتیاج به گسترش همکاری با دیگر کشورها، فعالان اقتصادی می توانند با سرمایه گذاری مشترک و فراوری کالاهایی که در بازار یونان و کشورهای پیرامونی خواستار دارد، اقدام نمایند.

در همین ارتباط، نیلوفر اسدی، مدیر روابط تجاری دوجانبه و چند جانبه امور بی الملل اتاق ایران نیز با اشاره به روابط تجاری ایران و یونان و سوابق تجاری بین دو کشور، همکاری در حوزه های گردشگری، کشاورزی و کشتیرانی را مورد توجه قرار داد.

اسدی همچنین به آمار مبادلات تجاری ایران و یونان در سال 2019 اشاره و به کاهش 47 میلیون دلاری سطح مبادلات در این سال اشاره نمود. بر اساس اظهارات او در 9 ماهه 2020 سهم تجارت ایران و یونان تنها 13 میلیون دلار بوده است، این در حالی است که در سال 2018 حجم روابط تجاری بین دو کشور بیش از یک میلیارد و پانصد میلیون دلار بوده و پس از خروج آمریکا از برجام و شیوع ویروس کرونا سطح روابط کاهش یافته است.

او همچنین سطح مبادلات تجاری یونان با دنیا در سال 2019 را حدود 100 میلیارد دلار و در 9 ماهه 2020 به دلیل شیوع کرونا 37 میلیارد دلار اظهار داشت.

مدیر امور دو جانبه و چند جانبه امور بین الملل اتاق ایران در این نشست همچنین به ضرورت استفاده از پتانسیل ترانزیتی یونان به عنوان دروازه ورود ایران به اروپا اشاره نمود. همچنین با توجه به تحریم ها و عدم امکان نقل و انتقال اقتصادی راه چاره تهاتر از جمله راه چارههای پیشنهادی او بود.

همچنین استفاده از ظرفیت شرکت های کوچک و متوسط، در اولویت قرار دادن آنالیز و امضای تفاهم نامه های تجارت ترجیحی و تجارت آزاد توسط سازمان های متولی دو کشور، برنامه ریزی برای همکاری های بلندمدت به منظور دستیابی به ثبات اقتصادی برای دو طرف و سرمایه گذاری مشترک توسط دو کشور برای فراوری کالاهای مشترک و عرضه به بازار دنیای از دیگر راه چارههایی بود که از سوی مدیر امور دو جانبه و چند جانبه امور بین الملل اتاق ایران، مطرح شد.

در ادامه مجید موافق قدیرلی، دبیرکل و عضو هیات رئیسه اتاق مشترک ایران و یونان طی توضیحاتی به معرفی فرصت ها و پتانسیل های همکاری تجاری و سرمایه گذاری بین ایران و یونان پرداخت.

این فعال اقتصادی موقعیت جغرافیایی یونان به عنوان کشور اتصال دهنده سه قاره اروپا، آفریقا و آسیا را مورد توجه قرار داد و توضیح داد: یونان به عنوان مقصد دوم صادرات محصولات ایرانی صندلی مهمی دارد. دولت چین در حال حاضر بیش از 400 میلیون دلار در منطقه اقتصادی پیرائوس یونان سرمایه گذاری نموده تا بتواند از این منطقه برای معرفی محصولات چینی به بازار 750 میلیون نفری اتحادیه اروپا استفاده کند.

او فراوری ناخالص داخلی یونان در سال گذشته را 324 میلیارد دلار بیان کرد و اضافه نمود: مهم ترین منابع طبیعی یونان سنگ آهن، زغال سنگ، بوکسیت، سرب، روی، نیکل، طلا و سنگ مرمر است. در دسته محصولات کشاورزی هم می توان به گندم، جو، ذرت، نیشکر، زیتون، تنباکو، توتون، گوجه فرنگی اشاره نمود.

این فعال اقتصادی یونان را در فراوری مواد لبنی در اتحادیه اروپا جزو کشورهای مهم معرفی کرد و گفت: ایران و یونان می توانند در حوزه های نفت و پتروشیمی، محصولات کشاورزی، مواد غذایی، پوشاک و نساجی همکاری نمایند. آلمان و ایتالیا و روسیه ارتباط تجاری بسیار خوبی با یونان دارند. در این مدت به دلیل شرایط تحریمی، نفت مورداحتیاج خود را از عراق و عربستان تامین می نماید. مهم ترین اقلام وارداتی یونان نفت، اقلام سوختی و ماشین آلات و مهم ترین اقلام صادراتی آن مواد غذایی، لبنیات و انواع نوشیدنی ها است.

طبق اظهارات قدیرلی، یونان بزرگترین فراورینماینده پنبه در اروپا شناخته می گردد. در عرصه پسته بزرگترین فراورینماینده در اروپا و رقیب ایران در این بازار است و انواع محصولات کشاورزی مانند زیتون، انجیر، بادام، برنج و هندوانه را فراوری می نماید.

دبیرکل و عضو هیات رئیسه اتاق مشترک ایران و یونان ضمن اشاره به نحوه سرمایه گذاری و ثبت شرکت در یونان، نسبت به ارائه انواع مشاوره ها و معرفی ظرفیت های سرمایه گذاری در این کشور توسط اتاق مشترک اعلام آمادگی کرد.

kheimehnews.ir: خیمه نیوز، با مجله اخبار شامگاهی خیمه نیوز همراه شوید.

italyro.ir: تور ونیز: سفر به اروپای شگفت انگیز

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 17 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 17 اردیبهشت 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 128597

به "فعالان مالی بر سرمایه گذاری مشترک در بازار یونان تمرکز نمایند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فعالان مالی بر سرمایه گذاری مشترک در بازار یونان تمرکز نمایند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید