سرزمین کوهستانی ارمنستان

به گزارش مجله سرگرمی، ارمنستان یکی از کشورهای همسایه در شمال ایران است که هر سال تعداد زیادی از ایرانیان به وسیله مرز هوایی و زمینی روانه این کشور می شوند تا یک سفر نه چندان خارجی را تجربه نمایند.

سرزمین کوهستانی ارمنستان

این کشور دارای جاذبه هایی است که ارمنی ها برای آن بسیار ارزش قائلند.اما برای اینکه شما به عنوان یک مسافر در ارمنستان احساس راحتی کنید و سفری امن داشته باشید ضروری است اطلاعاتی از این کشور را بدانید:

میدان جمهوری

این میدان در مرکز شهر ایروان قدیم واقع شده که در سال 1926 با طراحی ونظارت مستقیم شخص الکساندر تامانیان بنا شده است .نام قدیم این میدان لنین بوده است و ایرانیان آن را به نام میدان جمهوری می شناسند. این بنا ساختار پیچیده ای دارد طرح میدان بصورت بیضی شکل است و در اطراف آن ساختمان های دولتی و فرهنگی قرار گرفته است که شامل ساختمان هیات دولت (درضلع شمال شرقی)، وزارت امور خارجه در (در ضلع شمال غربی)، هتل زنجیره ای MARRIOT ARMENHA (ضلع جنوب غربی)، و پست مرکزی (ضلع جنوب شرقی) و در مرکز جهت شمالی میدان ساختمان موزه تاریخ وملی ارمنستان قرار گرفته است. این میدان در فصل تابستان به عنوان یکی از جذابترین مراکز تفریحی به شمار میرود. در روبروی موزه فواره های موزیکال قرار گرفته که با پخش آهنگ و نور پردازی خاص هماهنگ است. در ایام جشن های ملی مراسم زیادی در این میدان برگزار می شود ودر پایان با آتش بازی هیجان انگیزی پایان می یابد.

کلیسا اچمیادزین

کلیسای جامع اچمیادزین ارمنستان که نام اصلیش کلیسای واغارشاپات می باشد فقط از سنگ درست شده است و در ساختن بنا از ماده ساروج استفاده نکرده اند. کلیسا که از کلیساهای ارمنستان قدیمی می باشد به کلیسا جامع ارمنستان هم معروف می باشد. کلیسای جامع اچمیادزین ارمنستان به دلیل اینکه فرهنگ و تاریخ مردم ارمنستان را نشان می دهد ، به یکی از دیدنی های خوب ارمنستان برای گردشگران و مسافران تبدیل شده است.

هزار پله یا کاسکاد

کاسکاد (Cascade) که تلفظ ارمنی آن کسکد یعنی آبشار است ، سازه مدرنی است در قلب ایروان پایتخت ارمنستان. کاسکاد به هزارپله هم شهرت دارد ، سازه ای که تعداد خیلی زیادی پله دارد و از وسط آن آب به صورت یک آبشار مصنوعی عبور می نماید . منظره شهر ایروان از بالای پله های کاسکاد دیدنی است ، پله های این مکان کوتاه است و برای بالا رفتن زحمت زیادی لازم نیست. اگر از درب کناری به داخل کاسکاد وارد بشوید ، می توانید از پله برقی و آسانسور هم بهره ببرید و در طبقات مختلف پیاده شوید . (پله برقی و آسانسور کاسکاد فقط تا ساعت 11 شب فعال است و بعد از ساعت 11 شب فقط می توانید از پله های معمولی بهره ببرید) در بالاترین طبقه موزه بزرگی قرار داره که روزهای دوشنبه تعطیل است .

معبد گارنی

تاریخ بنای قلعه گارنی بر می شود به هایک ناهابت که به نام گارنیک نوه نتیجه (هایک) نامگذاری شده است.رودخانه گارنی در 28 کیلومتری جنوب شرقی ایروان قرار گرفته است و درمحدوده استان کوتایک می باشد. این منطقه با داشتن شرایط آب وهوایی طبیعی منحصر بفرد در ارمنستان ییلاق وشکارگاه اختصاصی پادشاهان در قرون مختلف بوده است.

کلیسای گغارت

کلیسای گغارت به معنی سرنیزه میباشدکه در 35 کیلومتری جنوب شرقی ایروان و در ساحل شرقی رودخانه آزاد در دره تاریخی گغارت قرار گرفته است. این بنا در دو بعد زمانی مختلف ساخته شده و از دو قسمت اصلی تشکیل شده است.

مجسمه مادر

مجسمه مادر نیز در این پارک قرار گرفته است که از اقصی نقاط شهر قابل رویت است. در ابتدا به جای مجسمه مادر مجسمه استالین (ساخته سرگی مرکورف) نصب شده بود که بعد از استقلال ارمنستان آن را پایین آورده و به موزه منتقل کردند و مجسمه مادر (ساخته ارا هاروتیان) را که نشان از قدرت و صلح می باشد در سال 1967 جایگزین آن شد . این مجسمه نماد تنها زنی است که در زمان حمله ترکان عثمانی به ارمنستان زنده مانده بود و با تمام وجود از کشورش حمایت می کرد . درزیر این مجسمه موزه وزارت دفاع قرارگرفته که شامل یاد بودهای کشته های دنیای دوم و همچنین سربازان کشته شده در قره باغ است.

دریاچه سِوان

این دریاچه در ارتفاع 1900 متری از سطح دریا قرار گرفته است و مساحت آن در حدود 940 کیلومتر و پهنای آن 80 کیلومتر در 30 کیلومتر است همچنین بزرگترین دریاچه قفقاز و از بزرگترین دریاچه های کوهستانی آب شیرین در دنیا است. نام سوان از ریشه اورارتویی سیونا به معنی سرزمین دریاچه ها گرفته شده. حدود 36 جویبار به این دریاچه می ریزند و تنها رودخانه ای که از سوان سرچشمه می گیرد، رود هرازان است.

پارک ملی سوان، از برکت وجود دریاچه سوان به وجود آمده است و هواداران حفظ منابع ملی، در حال کوشش هستند تا دولت را متقاعد نمایند که برنامه هایی برای بالا بردن سطح آب دریاچه انجام شود. از سال 2002 به بعد، سطح آب حدود دو متر بالاتر آمده است و این مسأله، سبب ایجاد آب های سالم تر و پاک تر و ماهی های بیشتر شده است.

معمولاً توریست های زیادی به این دریاچه سر می زنند. اما به جز 10 هفته تابستان که جزو گرم ترین روزهای سال است، این دریاچه خلوت است.

kheimehnews.ir: خیمه نیوز، با مجله اخبار شامگاهی خیمه نیوز همراه شوید.

italyro.ir: تور ونیز: سفر به اروپای شگفت انگیز

منبع: سفرگو
انتشار: 17 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 17 اردیبهشت 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 66682

به "سرزمین کوهستانی ارمنستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سرزمین کوهستانی ارمنستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید