خراسان رضوی ، فیروزه شهر ملی صنایع دستی شد

به گزارش مجله سرگرمی، مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی گفت: شهر فیروزه این استان به عنوان شهر ملی صنایع دستی در رشته فیروزه انتخاب شد.

خراسان رضوی ، فیروزه شهر ملی صنایع دستی شد

به گزارش خبرنگاران به نقل از ایرنا، ابوالفضل مکرمی فر سه شنبه 31 تیر گفت: در جلسه شورای انتخاب شهرها و روستاهای ملی صنایع دستی، مدیر کل و سایر دستگاهای مرتبط استان و شهرستان اعم از فرماندار و نمابندگان حضور می یابند.

اعضای شورا پس از آنالیز پرونده ها و ارزیابی شاخص ها از نظر ظرفیت ها، قابلبت ها و شاخص های مشخص شده، به هر یک از شهرها و روستاهای مطرح شده امتیاز می دهند و در نهایت مناطقی که حدنصاب را کسب نمایند برای ثبت ملی انتخاب می شوند.

ظرفیت فراوری فیروزه در این شهر به ازای هر فرد به طور میانگین سالانه 15 تا 20 کیلو سنگ فیروزه است و برداشت سنگ فیروزه از معدن نیز به طور میانگین سالانه 40 تا 50 تن است.

سالانه از هر تن سنگ 14 کیلو گرم سنگ خالص فیروزه به دست می آید و در ضعیف ترین حالت این نسبت یک به 10 است یعنی از 10 تن سنگ یک تن سنگ خالص فیروزه استحصال می گردد.

مکرمی فر درباره دیگر ویژگی های این شهر برای انتخاب به عنون شهر ملی صنایع دستی در زمینه فیروزه اضافه نمود: در این شهر 20 کارگاه درون شهری، 50 کارگاه خانگی شهری، 150 کارگاه روستایی و هزار کارگاه خانگی روستایی فعال است.

2 هزار و 300 نفر به صورت مستقیم و 22 هزار و 100 نفر به صورت غیرمستقیم در زمینه فیروزه تراشی اشتغال دارند.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی گفت: 80 درصد اشتغال در بخش مرکزی شهرستان فیروزه که شامل 34 روستا می گردد در حوزه فیروزه است.

آمار کارگاه های یاد شده مربوط به شهرستان فیروزه است و در شهرستان نیشابور نیز بیش از یک هزار نفر در رشته تراش و فروش فیروزه مشغول کار هستند.

شهر فیروزه ظرفیت های بسیار دارد و به همین دلیل به عنوان شهر ملی صنایع دستی ایران انتخاب شده است، همچنین 140 کارگر در معدن فیروزه مشغول کار هستند و تونل اصلی این معدن به طول 2 کیلومتر و تونل های فرعی آن به طول حدود 50 کیلومتر است که ظرفیت های گردشگری نیز محسوب می شوند.

شهرستان فیروزه در حدود 150 کیلومتری مشهد واقع شده است و تا به امروز حدود 27 اثر تاریخی، فرهنگی، محوطه و تپه تاریخی این شهرستان در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

یافته های باستان شناسی در تپه بلوچ، واقع در شمال شرق مجموعه باغ نشاط از توابع این شهرستان، قدمت این منطقه را مربوط به دوران نوسنگی و پارینه سنگی نشان می دهند.

canadaro.ir: تور کانادا: مجله گردشگری و مسافرتی تور کانادا، ویزای کانادا

indiaro.ir: تور هند ارزان قیمت indiaro | تور بمبئی، گوا، آگرا، جیپور، تور مثلث طلایی، تور نوروز، بهار، تابستان، پاییز، زمستان

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 17 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 17 اردیبهشت 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 101490

به "خراسان رضوی ، فیروزه شهر ملی صنایع دستی شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خراسان رضوی ، فیروزه شهر ملی صنایع دستی شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید