باغ عباس آباد بهشهر برای بازدید گردشگران نوروزی آماده می گردد

به گزارش مجله سرگرمی، معاون میراث فرهنگی مازندران از آماده سازی مجموعه باغ جهانی عباس آباد بهشهر در ایام نوروز اطلاع داد.

باغ عباس آباد بهشهر برای بازدید گردشگران نوروزی آماده می گردد

به گزارش خبرنگاران به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مجموعه تاریخی عباس آباد از جمله مهم ترین و بزرگ ترین باغ های تاریخی ایران بوده که در 9 کیلومتری شهرستان بهشهر و در دامنه رشته کوه های البرز و در میان جنگل های انبوه قرار گرفته و به عنوان یکی از باغ های ایرانی در میراث جهانی یونسکو ثبت شده است.

این مجموعه تاریخی شامل سد عباس آباد، مخزن و دریاچه سد، گل باغ، کاخ، حمام، آسیاب آبی و دو برج آجری می گردد که به دستور شاه عباس اول صفوی در سال های 1020 و 1021 هجری قمری در محلی که پیشتر خرگوران نام داشت ساخته شده است و در حال حاضر مهم ترین باغ غیر کویری ایران به شمار می آید.

وسعت آن نزدیک به 500 هکتار است. سد دریاچه با گنجایش 600 هزار مترمکعب از نوع مخزنی بوده و جنس دیواره سد از ساروج است. این سد توسط سازمان میراث فرهنگی با شماره 745 در زمره آثار تاریخی و فرهنگی ایران قرار گرفته است.

مهدی ایزدی معاون میراث فرهنگی استان مازندران با اعلام این مطلب که بزرگترین باغ تاریخی ایران برای ورود گردشگران نوروزی آماده می گردد گفت: باغ جهانی عباس آباد بهشهر یکی از منحصر به فردترین باغ های ایرانی است که هم اکنون با برخورداری از یک برنامه راهبردی دقیق در حال آماده سازی برای بازدید مسافران نوروزی است.

او همچنین به خوانا سازی بقایای معماری باغ عباس آباد اشاره نمود و اضافه نمود: جدای از اینکه بقایای معماری به دست آمده از دوره صفوی مرمت و خواناسازی شده، کف سازی مجموعه نیز به اتمام رسیده است.

ایزدی همچنین به پاکسازی گیاهان خودور در محوطه های تاریخی باغ اشاره نمود و ادامه داد: پاکسازی بوته ها و گیاهان خودور به ویژه در محوطه های تاریخی از دیگر اقداماتی است که در این باغ جهانی انجام شده است.

به گفته معاون میراث فرهنگی مازندران، مجموعه جهانی باغ عباس آباد بهشهر درحال حاضر بر اساس برنامه راهبردی کوشش دارد تا با کمترین آسیب و تداخل پذیرای مسافران در ایام نوروز باشد.

kheimehnews.ir: خیمه نیوز، با مجله اخبار شامگاهی خیمه نیوز همراه شوید.

italyro.ir: تور ونیز: سفر به اروپای شگفت انگیز

منبع: میراث آریا
انتشار: 17 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 17 اردیبهشت 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 11821

به "باغ عباس آباد بهشهر برای بازدید گردشگران نوروزی آماده می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "باغ عباس آباد بهشهر برای بازدید گردشگران نوروزی آماده می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید